تــورمــجــازی

اسیدیفایر، نامی آشنا در صنعت پرورش طیور

فهرست موضوعی

حرکت به سمت سیستم‌های پرورش کم‌مصرف و بدون آنتی‌بیوتیک، صنعت طیور را بر آن داشت تا نه تنها برای مدیریت سلامت روده، بلکه برای کاهش جمعیت پاتوژن‌های قابل انتقال از طریق خوراک، ابزارهای دیگری را نیز کشف کند. سلامت دستگاه گوارش اولین سد ایمنی مرغ است. بنابراین، هر ابزار یا شیوه مدیریتی که ممکن است به مهار یا کاهش کلونیزاسیون باکتری‌های بیماری‌زا کمک کند، باید در نظر گرفته شود. ثابت شده است که اسیدی کردن آب یکی از آنهاست.

 

اسیدی شدن آب دقیقاً چه می‌کند؟

اسیدی کردن آب آشامیدنی،pH  را کاهش می‌دهد که در نهایت به اسیدی شدن چینه‌دان پرنده (ناحیه‌ای که غذا به طور موقت پس از عبور از مری در آن ذخیره می‌شود) کمک می‌کند.

بنابراین، آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد این است که اسیدهای آلی موجود در آب آشامیدنی از روده عبور می‌کنند و pH داخل باکتری را کاهش می‌دهند، سپس سلول‌های باکتری باید از انرژی خود برای بازگرداندن pH به حالت طبیعی استفاده کنند، پس متابولیسم باکتری‌ها مختل شده و بقای باکتری‌های بیماری‌زا به خطر می‌افتد. pH پایین‌تر آب باعث کاهش جمعیت باکتری‌ها مانند سالمونلا، کمپیلوباکتر و کلستریدیا در چینه‌دان می‌شوند، پیش از آن که به قسمت‌های پایین‌تر دستگاه گوارش برسند. آب آشامیدنی اسیدی شده نیز می‌تواند به کاهش اثرات نامطلوب ناشی از استرس کمک کند.

پرندگان تقریباً دو برابر بیشتر از غذای خود آب مصرف می‌کنند. در حالی که تأمین آب منبع مهمی برای تغذیه طیور است، اما می‌تواند راه ورود بیماری‌ها نیز باشد. آب‌خوری‌ها می‌توانند پاتوژن‌ها را به شکل بیوفیلم در خود جای دهند. کاهش pH آب باعث کاهش رسوب و تشکیل بیوفیلم می‌شود.

 

منابع:

1-Intestinal microbiome of poultry and its interaction with host and diet.. Gut Microbes.Jan 1; 5(1):108-119.

2- Molecular aspects of bacterial pH sensing and homeostasis.. Nat Rev Microbiol.May;9(5):330-343.

3-Effects of water acidification on broiler performance. University of Arkansas Cooperative Extension Service.. Avian Advice.6(2):4-6.

4-Influence of acidified drinking water on growth performance and gastrointestinal function of broilers.. Poult Sci.Oct 1;97(10):3601-3609.