تــورمــجــازی

آیا هوش مصنوعی، صنعت خوراک دام را متحول خواهد کرد؟!

فهرست موضوعی

هوش مصنوعی، می‌تواند باعث بهبود سراسر زنجیره‌ی تأمین از سفارش تا تحویل خوراک دام و حمل و نقل شود. کارخانجات خوراک دام با استفاده از این تکنولوژی شگفت‌انگیز، می‌توانند با پارامترهای تعریف شده‌ی مشتریان مانند موجودی خوراک، نرخ مصرف خوراک و الزامات فرمول‌نویسی آنها، تولیدات خود را تنظیم کنند و در زمان مناسب، میزان تولید خود را افزایش دهند.

استفاده از هوش مصنوعی، کارخانجات خوراک دام را قادر می‌کند که از فروش تا تحویل کالا به مشتری را زیر نظر بگیرند و اختلالات زنجیره‌ی تأمین را ارزیابی و رفع کنند، همچنین کنترل مسیر تحویل خوراک دام با استفاده از اطلاعاتی مانند شرایط جاده و ترافیک، آب و هوا و پروتکل‌های امنیت زیستی خاص مشتری را ممکن می‌سازد.

پیش‌بینی نیاز مشتری، بزرگترین خدمتی است که هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت خوراک دام کند، چرا که اغلب مشتریان در سفارش میزان دقیق خوراک دام مورد نیازشان ناتوان هستند.

سایر مواردی که با هوش مصنوعی ممکن می‌شود:

تجزیه و تحلیل

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعاتی همچون شرایط آب و هوایی، بازدهی محصول و سوابق سلامت حیوانات را تجزیه و تحلیل کنند، تا بهترین فرمول‌های خوراک برای حیوانات طراحی شود.

آنالیز دقیق جیره

تولیدکنندگان خوراک با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند محتوای مواد مغذی و قابلیت هضم محصولات خود را بهینه کنند و اطمینان حاصل کنند که هر حیوان، مقدار دقیق خوراک و مواد مغذی مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای خود را دریافت می‌کند.

کنترل کیفیت

حسگرها و دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند ناخالصی‌ها، مانند کپک یا آلودگی، را در مواد اولیه‌ی خوراک و محصولات نهایی شناسایی کنند و به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا مشکلات احتمالی را قبل از فراگیر شدن شناسایی کنند.

تشخیص و پیشگیری از بیماری

هوش مصنوعی می‌تواند به تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به سلامت حیوانات، مانند دما، سطح فعالیت و الگوهای تغذیه بپردازد تا علائم اولیه‌ی بیماری را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را پیشنهاد کنند.

بهینه‌سازی زنجیره‌ی تأمین

الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند مسیرهای لجستیک و حمل و نقل را برای کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن ضایعات در زنجیره‌ی تأمین خوراک دام بهینه کنند.

اختلال در زنجیره تأمین

اگر فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند گوشت تولید شده در آزمایشگاه رایج‌تر شوند، می‌توانند تقاضا برای خوراک دام را کاهش دهند.

افزایش رقابت

هوش مصنوعی می‌تواند ورود بازیگران جدید را به بازار خوراک دام مانند استارت‌آپ‌هایی که منابع پروتئینی جایگزین را برای حیوانات توسعه می‌دهند، تسهیل کند.

به طور کلی، احتمالا تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت خوراک دام متفاوت است و به نحوه‌ی پذیرش این فناوری در صنعت بستگی دارد.